14 Aralık 2011 Çarşamba

VARLIK DERGİSİ ARALIK 2011

Çizgi-yorum – Semih PoroySayfa:2
loan with no credit checkloan with no credit check
Toplumsal Vicdan: Üvey Annenin Aynası – Altay Ömer ErdoğanSayfa:3
Sosyal paylaşım ağlarında bir tıklık “Beğen”e emanet edilen vicdan, kendisini vicdan yapan tragedyadan kopup komedyaya dönüşüyor. Bir SMS göndererek Afrika’daki açlığa engel olacağına inandırılan küresel sömürüden bihaber insanın komedyasına.loan with no credit checkloan with no credit check
Vicdanın Çağrısı Siren Sesi (!) – Hayri K. YetikSayfa:7
Türkçe edebiyatın yazarlarının çoğu gözden çıkardığı, göze alamadığı veya göz ardı ettiği adaletsizlikleri ve vicdanı ideolojisine kurban etti. Şimdi devrimin kendi çocuklarını yediği ortaya çıktığı halde kimisi hâlâ bağımsızlıkla sosyalizmi karıştırmakta, ulusalcılık İslamcılıktan daha iyiymiş gibi ondan medet ummakta, kimisi üç maymunu oynamakta, indirgemeci biçimde vicdanın olası tehlikelerini gerekçe göstererek.loan with no credit checkloan with no credit check
Saldırganlık ve Vicdan Arasındaki Uygarlık – Figen AbacıSayfa:13
Kötü his, saldırganlık dürtüsü olarak, bireyin oluşumundan uygarlığın oluşumuna kadar etkin rol oynar. Kişinin kendinden çıkan ve kendine dönen içselleştirilmiş saldırganlık dürtüsü katı üstben dediğimiz cezalandırıcı iç denetimi oluşturur.loan with no credit checkloan with no credit check
Vicdanının Sesini Dinle Bak Ne Diyor – Asuman SusamSayfa:17
Vicdan’ın –adalet duygusunu yanına çağırsa da– doğrudan hukukla ve ahlakla ilgi olmadığını biliyoruz. Vicdan daha derinlerde bir tefekkür halinin yansıması, birikimi olmalı. Bu duyuş ve duyarlı olma hali insan oluşumuzla da yakından ilgili. Dolayısıyla vicdan; iç dünyamızı derinleştiren, bizi dışa doğru genişleten sanat ve sanatçı bağlamında süregiden tartışmaların da çoğu zaman odağında olmuş bir ‘iç güç’.loan with no credit checkloan with no credit check
Şiirler – Yüksel PazarkayaSayfa:20
loan with no credit checkloan with no credit check
Ne Güzel, Yeni Bir Yıl Başlıyor – Hasan Bülent KahramanSayfa:22
Güzele erişmek, sahip olmak tarihsel olarak sadece sarayın, aristokrasinin sahip olduğu bir haktı. Kralların, padişahların, bilhassa sultanların elinde olan ‘güzele sahip olma’ yetisi, harem geleneği, şimdi orta sınıfın eline geçiyor. Cinsel fonksiyon yetersizliğinin aşılması herkesin güzelle yeniden buluşmasını sağlıyor.loan with no credit checkloan with no credit check
Neo-Klasik Bir Metin: “Şairin Romanı” – Tamer KütükçüSayfa:30
Murathan Mungan’ın Şairin Romanı metni, gerçekte, türlü serüvenlerle ilerleyen bir hayli aksiyonel bir metin; aynı zamanda da, zamanda ve mekânda belirsizliklerle beslenerek fantastiğe açılan bir anlatıdır ve yukarıda örneklenen düşünsel/felsefi replikler, anlatılama zamanı itibariyle romanın çok küçük bir kısmını oluşturmaktadır. Buna karşın, söz konusu söz alanlarının, yine de aksiyonel olay akışı ile fantastiğin büyüsüne bir ara teşkil ederek, aktarımı dinlendirmek için araya konmuş sıradan duraksamalar olduklarını ileri sürmek mümkün değildir.loan with no credit checkloan with no credit check
Simit (Şiir) – Emel İrtemSayfa:34
loan with no credit checkloan with no credit check
189 Sayfa’dan – Murathan MunganSayfa:35
Spinoza gibi felsefe tarihinde çığır açan büyük bir felsefecinin aforoz edildikten ve Amsterdam’a girişi yasaklandıktan sonra geçimini sağlamak için mercek yapımında çalışması, bu konuda uzmanlaşmak zorunda kalması, işi gereği her gün maruz kaldığı cam tozlarının hastalığını ağırlaştırması nedeniyle erken yaşta veremden ölüp gitmesi, birdenbire tarihe bir Kemalettin Tuğcu romanı havası vermiyor mu?loan with no credit checkloan with no credit check
Kültür Gündemi: Deniz Kavukçuoğlu ile Söyleşi – Enver ErcanSayfa:42
Uluslararası İstanbul Kitap Fuarı gerek katılımcı gerekse ziyaretçi sayısı açısından her yıl biraz daha büyüyüp gelişiyor. Dolayısıyla mekân gereksinimi de. İstanbul’un hiçbir yerinde bu gereksinimi karşılayacak boyutlarda bir yapı yok. Ayrıca hem katılımcıların hem de ziyaretçilerin büyük çoğunluğu fuarın Beylikdüzü’nde düzenlenmesini bir “soru” olarak görmüyorlar ki her yıl bir büyüme gerçekleşiyor. Gelecek yıl metrobüs fuarın önüne kadar gelecek, eğer böyle bir sorun varsa bu da çözülmüş olacak.loan with no credit checkloan with no credit check
Merve Kurt: Sanal Gerçeklik ve Zaman – Mehmet RifatSayfa:46
"Bakış Açısı”, sanat yapıtlarının alımlanması ve yorumlanması konusunda genç araştırmacıların gerçekleştirdikleri çalışmaları yayımlamayı bu sayıda da sürdürüyor. Merve Kurt, incelemesinde, resimlerin yaratılma zamanı ile alımlanma zamanı arasındaki ilişkiyi ele alıyor. Bu alanda özellikle görece olarak eski olan iki yaklaşımın (perspektivist model, otomatik model) ayırıcı niteliklerini belirttikten sonra, günümüzde ağırlığını giderek duyuran dijital yönteme özgü sayısal modelin yaratılma zamanı ile alımlanma zamanı arasındaki ayrımı nasıl ortadan kaldırdığını gösteriyor ve resim ile resmin alımlanması arasında yeni bir ilişki türünün doğuşunu bir dijital medya enstalasyonuna ilişkin açıklamasıyla da örneklendiriyor.loan with no credit checkloan with no credit check
Hasret Vesikası (Şiir) – Gazanfer EryükselSayfa:50
loan with no credit checkloan with no credit check
Bir ‘Sakin Muharip’in Şiirleri – Haydar ErgülenSayfa:51
Bazen okurda karşılığını bulur bir şiir, bazen şairlerde, bazen başka şiirlerde. Bazen de, tıpkı şimdi Seyhan Erözçelik’in şiirlerinde olduğu gibi, önce şairlerde bulur, sonra da okurda. Tersinin geçerli olduğu durumlar da yok mudur, elbette vardır. Okurun bir şaire, şiire ilgisi, şairleri de o şairi ve şiirleri okumaya, yeniden değerlendirmeye sevkedebilir.loan with no credit checkloan with no credit check
Kitap Adlarının Dallı Budaklı Önemi Şiir Dediğin, Adıdır Bir Bakıma – Veysel ÇolakSayfa:56
“Çoğu kitap bir kez yaratılan başlığın sayfa sayfa, satır satır, dize dize çözümlenmesidir.” Bu anlaşılsa, şiirin ne olduğu daha iyi kavranacak.loan with no credit checkloan with no credit check
Bir Zamanlar Türk Dil Kurumu – Mustafa Şerif OnaranSayfa:60
Hasan Bülent Kahraman’ın “TDK’yi ele geçirmiş yazarlar” sözü beni gülümsetti. Evet, Türk Dil Kurumu ele geçirildi. Ama “82 Anayasası”yla özerk kimliği devlet dairesine dönüştürülerek ele geçirildi.loan with no credit checkloan with no credit check
Haydar (Öykü) – M. Özgür MutluSayfa:64
loan with no credit checkloan with no credit check
Şiirler – Karin KarakaşlıSayfa:67
loan with no credit checkloan with no credit check
Zühal Tekkanat ile Söyleşi – Engin TurgutSayfa:68
“Cemal Süreya benim ısrarım üzerine sosyal yönü olan şiirlere yöneldi.”loan with no credit checkloan with no credit check
“Güneş Saygılı’nın Gerçek Yaşamı” – Dilek DirençSayfa:72
Atasü, diğer romanlarında olduğu gibi, bu romanında da bireyin tarihinin, ülkenin ve dönemin tarihinden ayrılarak anlatılamayacağını savlamaktadır. Bireylerin tarihlerini belirleyen toplumsal ve siyasal tarih olduğu içindir ki anlatım bireysel ve toplumsal olarak iki düzlemde ve birbirinin içine geçerek ilerler.loan with no credit checkloan with no credit check
Bir de Etek Ucunda Elimin Yalnızlığı (Şiir) – Hüseyin KöseSayfa:78
loan with no credit checkloan with no credit check
Okuma Kültürünün Geliştirilmesi: Çocuk ve Gençlik Edebiyatı – Zehra İpşiroğluSayfa:79
Piyasaya sürülen onca yayının içinde çocukları ve gençleri ciddiye alan, önemseyen nitelikli kitapların bulunması hiç de kolay değil. Okumayı sevmemiz, çocukların ve gençlerin dünyasına ilgi duymamız, içimizdeki çocuğun sesine yürekten kulak vermemiz, çocuk ve gençlik haklarını özümsememiz ve söz konusu yazınsal bir kitapsa estetik duyarlığımızın da olması gerekiyor.loan with no credit checkloan with no credit check
Yakın ve Öte (Şiir) – Kemal TekinSayfa:82
loan with no credit checkloan with no credit check
“Aylak Adam”da Anlam Arayışı – Zeynep ArıkanSayfa:83
"Aylak Adam”da C.’nin bitmek bilmeyen anlam arayışı romanın belkemiğini oluşturur. Bununla birlikte ulaştığı ve elinde tuttuğu ne varsa insanlarla paylaşma arzusu da bu belkemiğinin önemli bir parçasıdır.loan with no credit checkloan with no credit check
Behzat Ç., Ben de Seni Kalbime Gömdüm – Süreyyya EvrenSayfa:86
Seni Kalbime Gömdüm, dizi ile yarı süreklilik yarı kopukluk ilişkisi içinde tuhaf bir düzlemde duruyor. Dizinin birinci sezonunu zaten takip etmiş izleyiciye mi seslendiği, yoksa “yahu neymiş bu Behzat Ç. acaba, bir bakalım” diyerek sinemaya gidecek seyirciye mi odaklandığı belli olmuyor. Erdal Beşikçioğlu’na da en iyi oyuncu ödülünün bu film için mi, yoksa bu film vesilesiyle dizideki oyunculuğu için mi verildiğini soruyor kişi. Diziler için de prestijli ödül sistemleri gerek belki bu tür yan ödüllerin gereksizleşmesi için.loan with no credit checkloan with no credit check
Dünya Edebiyatında Takma İsimler – Tozan AlkanSayfa:88
Müstear isim olarak erkek ismi seçen başka kadın yazarlar da var. George Eliot olarak yazan Mary Ann Evans örneğin. Evans’ın en ünlü romanlarından biri 1859 yılında yayımlanan Adam Bede. Bir diğer örnek George Sand adını kullanan 19. yüzyıl Fransız yazarı Amandine Aurore Lucile Dupin. C. L. Moore ve S. E. Hinton ise, erkek adı almamakla birlikte, cinsiyetlerini saklamak için adlarının baş harflerini kullanan yazarlar. C. L. Moore’un açılımı Catherine Lucille Moore. Moore, 1930’larda erkek yazar egemenliğindeki bilim kurgu alanında yazıyordu. The Outsiders’ın yazarı S. E. Hinton ise Susan Eloise Hinton oluyor. Uzay Yolu’nun yazarı D. C. Fontana (Dorothy Catherine) ise bazı çalışmalarında Michael Richards ve J. Michael Bingham isimlerini kullandı.loan with no credit checkloan with no credit check
Ay Çiçeği (Şiir) – Ersan ErçelikSayfa:91
loan with no credit checkloan with no credit check
Yeni İmzalar – Enver ErcanSayfa:92
Önce güzel haberi vererek başlayalım: Yeni yılda şiirlerinizi Refik Durbaş, öykülerinizi ise Hatice Meryem değerlendirecek. Yolumuz bir daha ne zaman kesişir, bilemem; bu yüzden son sorularınıza da yanıt vererek 2011’i bağlayalım.loan with no credit checkloan with no credit check
Heydeberk (Öykü) – Hüseyin ArslanSayfa:93
loan with no credit checkloan with no credit check
Macbeth (Şiir) – Saniye KısakürekSayfa:94
loan with no credit checkloan with no credit check
Şiirler (Şiir) – Memet YıldızSayfa:95
loan with no credit checkloan with no credit check
Varlık KitaplığıSayfa:97
loan with no credit checkloan with no credit check
Tozan Alkan ile Söyleşi – Gökben DervişSayfa:97
Çevirmenlerinin soruşturmaya uğratılıp aydınlarının susturulmaya çalışıldığı bir ülkede içi boşaltılmış sözcüklerle şiir yazamazsınız.loan with no credit checkloan with no credit check
“Montaigne’in Kedisi” / Soul Frampton – Nuriye BiliciSayfa:100
En yakın dostunu, çok sevdiği babasını ve arka arkaya yeni doğmuş çocuklarını kaybeden Montaigne, geri kalan hayatını rahatsız edilmeden yaşayıp ölmek için evine dönmüş gibidir. Ancak yazdığı denemeler bakış açısının giderek değiştiğini, ölüm felsefesinden yaşam felsefesine dönüşü gösterir. Her yanı binlerce kitapla çevrili kütüphanesini adımlarken İncil’den alıntılarla dolu kirişlere ve tavanda yazılı Romalı şair Lukretius’un sözlerine takılır gözleri; Nec nova vivendo procuditur ulla voluptas (hayata sıkı sıkı sarılmakla kazanılacak yeni bir zevk yoktur).loan with no credit checkloan with no credit check
“Yenilgiden Dönerken” / Ali Ayçil – Asım ÖzSayfa:102
Kitap boyunca, Ali Ayçil’in yaşamöyküsünden küçümen parçaların yanı sıra, uyum, yenilik, hakikat, düzen, hayatın adeti gibi genelgeçer değerler ve kavramlar konusundaki şaşırtıcı yaklaşımlarını da okuyorsunuz. Bir yandan yorumlarındaki keskinlik acımasızlık gibi geliyor, bir yandan da artlarındaki yaşam deneyimi ve zekânın çekiciliği okuru teslim alıyor.loan with no credit checkloan with no credit check
“Radyonun İçindekiler” / Cenk Gündoğdu – Özcan ErdoğanSayfa:104
Cenk Gündoğdu’nun tiyatroyla ilişkisi, geçmişte Muhsin Ertuğrul’un şairlerin tiyatroya yönelmeleri ve o sahada ürün vermeleri yönündeki daveti ile elbette alakalı değil. Tiyatro eğitimi alması, şimdilerde aynı okulda hoca olmasının yanında, farklı disiplinlerin birbirine kulak asmadığı bir çağda tiyatro dergilerinde yazılar yayımlaması ve oyun¬lar yazması ile ilişkili. Nâzım’dan Necip Fazıl’a, Anday’dan Rifat’a, Necatigil’den Cumalı’ya ve bugün hayatta olan Gülten Akın’a kadar pek çok şair tiyatroyla ilgilenmiştir. Hatta hemen her biri Türk tiyatrosuna önemli ürünler kazandırmıştır. Cenk Gündoğdu da bu hat üzerinden ilerliyor.loan with no credit checkloan with no credit check
“Bir Kızılderili Masalı” / Müyesser Güner – Çiğdem ÜlkerSayfa:106
Bir Kızılderili Masalı’nın dokuz öyküsü hem birbirinden bağımsızdır, kronolojik zamana uygun gelişir, hem de öykü kahramanları diğer öyküler arasında dolaşırlar. Yazar aynı kahramana ayrı ayrı öykülerde yer vererek, onun hayatının farklı zaman dilimlerine tanıklık etmemizi sağlar.loan with no credit checkloan with no credit check
Mehmet Morkoç ile Söyleşi – Deniz YalvaçSayfa:108
“Bu romanı okuyanların farkında olmadan iki ayrı kitap okuduklarını düşünüyorum.”loan with no credit checkloan with no credit check
Şiir Günlüğü – Gültekin EmreSayfa:109
Özgür Savaşçı, Ödemiş şivesiyle şiir yazmıyormuş ama o da ünlü şiirleri yaşadığı toprakların günlük diline çeviriyormuş, çevirmiş. Cahit Külebi’nin “Hikâye”sini, Cahit Sıtkı’nın “Otuz Beş Yaşı”nı, Dıranas’ın “Seranat”ını, Ahmet Kutsi Tecer’in “Şimal Rüzgârı”nı, Behçet Necatigil’in “Gizli Sevda”sını... başka şiirlermiş gibi okudum. Anlamadım ama sevdim. “Biliyõmuñ bi gız vãdı/ Yedi sekiz sene önce/ Dün yolda denggedim/ Tüççaglã gibi sevinivedi.” (“Gizli Sevda”nın ilk dörtlüğü böyle.) “Şimal Rüzgârı” “Garayel”miş Ödemiş şivesinde: “Gunne nasıl ge¬lib geçiyo bilemyoz gari/ Hu temmuz avustos ayları hep böğlü zinãdır zãtene/ Dakkele o guda hızlı geçe ki/ Sabah sanisın, bidi bakãsın öğlen ezeni okunub duru.” “Seranad” ise (“Ünnüme”) daha renkli, şıkır şıkır sanki: “Pençirenin altına geldim, bi çiçek fıydır gãri/ İçimin ufuneti dayılsın gız/ Töpelendim geldim kapına/ Gözlem bulanık, saçlãm dãmanduman.” Uzatmalara, harfleri vurgulamaya dikkat etmek gerekiyor okurken. Özgür bu işin piri olmuş.loan with no credit checkloan with no credit check
Yeni Yayınlar – Reyhan KoçyiğitSayfa:111
loan with no credit checkloan with no credit check

13 Aralık 2011 Salı

DEĞİRMEN DERGİSİ 28. SAYI



Değirmenin bu sayısında gönülleri hemhal etmenin biricik yolu olan ‘söz’e dikkat çekmek için ‘sözlük’ dedik. Sözlük eksenli dosyamızda, ‘değirmen’ etrafında taze bir söz, taze bir nefes ile hayata dokunmaya çalışan yazı ve yazarlarıyla; makinenin değil, sözün gücü üzerine yeniden düşünmeye davet ediyoruz. Biliyoruz ve paylaşıyoruz ki; sözü olanların sözlüğü olur, sözlüğü olanlar, üretken bir dünya kurarlar.

Değirmen tüm sayılarında bir haykırış dile getiriyor!

Daha fazla makine üretmek; çılgınlığı artırmak, dünyanın ömrünü kısaltmak anlamındadır. Makine üretim yoluyla, başkasının usta olduğu yarışta onları geçebilmek ne mümkün. Yapılacak olan söz üreterek ‘sözlük’ler inşa edebilmektir. Çünkü söz üretenler, zihniyet dünyasını kurar. Ve o zihniyet dünyası da kendine ait yollar bulur, vasıtalar geliştirir.


Bu Sayıda

Şiir:
Rüya Yorumcusu Gökyüzü/ İsmail KARAKURT
Çığın Koptuğu Yerden Kopan Çığlık/ Bahaettin KARAKOÇ
Nisyana Bıraktım/ Mahmut YAVUZ
8. Kat Familyası/ Murat ÇELİK
Bir Jetonun Mim Köşesi/ Evliya ÇELİK
Kuş/ Hüseyin YILMAZ
Mavisi Kaybolan Çocuk/ Mehmet ÖZDEMİR
Şahdamarımın Konuğu/ Abdurrahman ADIYAN
Leyl â ___LEYLÂ___ leyl â/Ahmet GÖZÜBÜYÜK
Reng-A Renk/ Ünal AKBULUT
Azra/ Mustafa ORAL
Hasta Sonbahar/ Guıllaume APOLLINAIRE Çeviren: Nihan IŞIKER
Televizyon Karşısında Esrik Çağrışımlar/ Turan GÜNDÜZ

Dosya: Sözlük
Kelimeler ve İnsanlar/ Necati MERT
Sözlük: Kelimelerin Allah’a Varan Mücadelesi/ Lütfi BERGEN
Kelimelerin Kalbi/ Kibar AYAYDIN
Resmi İdeolojilerin Oluşumunda Kavram Kurgusu/ Yusuf YAVUZYILMAZ
Siyasal Kavramların İşlevi/ Servet KIZILAY
Feta Kavramları Sözlüğü/ Hale GEZİCİ
İlk Sözler, İlk Mekânlar/ Rüstem BUDAK
İlk Sözlük Çalışmaları ve Türkçenin Dört Büyük Sözlüğü Üzerine Düşünceler…/ M. Nihat MALKOÇ
Literatür Zenginliğimize Bir Katkı Olarak Feta/ Menderes DAŞKIRAN
D. Mehmet DOĞAN ile Sözlükler ve Dil Üzerine Röportaj
İHL SÖZLÜK Editörü Said Ercan İle Sanal Sözlükleri ve Sosyal Medyayı Konuştuk

Deneme:
Kuş Evi Düş Evi/ Reşit Güngör KALKAN
Ateş Dağından Kar Mağarasına/ Tahir Erdoğan ŞAHİN
Ar Etmez Onu Severse…/ Aslan GÜLCE
Yaş İlerlerken/ Ömer KEMİKSİZ

Makale:
İnsanlar Arasında: Tanpınar Yahut Gülmenin Zaferi/ Cafer GARİPER
Cemil Meriç: Fildişi Çığlıklardan İrfanın Şahikasına/ Leyla YILDIZ
Yahya Kemal Orhan Veli’nin Cenaze Törenine Neden Gitmedi?/ Said COŞAR
Diyarbakır Şehir Kültüründe Gül/ Mehmet Ali ABAKAY

Hikaye:
Kaymakam/ Recep Şükrü GÜNGÖR
Denizin Ormanında Yangın Çıktı/ Asiye YÜCEL

Hatıra:
Hazar’dan Dünya’ya Ufuk Aralamak/ Mehmet Cemal ÇİFTÇİGÜZELİ

Kitap:
Beyaz Kale: Kendini Arayan Öteki İbrahim CİVELEK

İrtibat:
degirmendergi@gmail.com
05056470325
www.degirmendergisi.com

YÜZAKI DERGİSİ 82. SAYI



Hakk’a ve Rasûlü’ne Hicrette

AŞKIN BAYRAMI: ŞEB-İ ARÛS...

Hazret-i Mevlânâ dendiğinde akla gelen ilk hususlardan biridir: Şeb-i Arûs...

17 Aralık 1273 tarihinde Hazret-i Mevlânâ Hakk’a yürümüştü.

O büyük ruh, bu geceye şeb-i arûs, yani düğün gecesi dedi. Bir başka ifadeyle:
AŞKIN BAYRAMI...

Vefatı esnasında son sözleri olarak «Yüce Dost’a» diyen Allah Rasûlü -sallâllâhu aleyhi ve sellem- ise, şeb-i arûs vasfında bir ölümün sırrını, hayatın içinde gösterdi:“Nasıl yaşarsanız, öyle ölürsünüz... Nasıl ölürseniz, öyle diriltilirsiniz...”

O hâlde, şeb-i arûsun, ebedî bir vasıf kazanabilmesi için; ömrün Hakk’a ve Rasûlü’ne hicret mâhiyetinde geçmesi zarurî...

O zorlu geçidi bir düğün gecesi huzuruyla idrak edebilmek için; bir ömür, ilâhî aşkın vuslat iştiyâkıyla yanmak, pişmek şart...

Aşkın bayramına ermek için, ömrü Ramazan kılmak; canı, teni, her şeyi Sevgili’nin yoluna kurban eylemek elzem...

Şeb-i arûs neşvesinin, hicreti gündemimize taşıyan Hicrî yılbaşı ve Muharrem ayına denk geldiği Aralık sayımızda dosya konumuz:
Hakk’a ve Rasûlü’ne Hicrette

AŞKIN BAYRAMI: ŞEB-İ ARÛS

Genel Yayın Yönetmenimiz M. Ali EŞMELİ; “Güneş istiyorsan, kanatlarını yak!” diyen pervâneden ve göklere hicret ederek tertemiz olan sudan hareketle; hicret ve şeb-i arûsu, yanmak ve arınmayı kaleme aldı. Fuzûlî, Şeyh Gālib, Hazret-i Mevlânâ, M. Es‘ad Erbilî ve Yaman Dede’nin yanık mısralarıyla aşkın bayramını dile getirdi.

Muhterem Osman Nûri TOPBAŞ Hocaefendi, «Şeb-i Arûs» başlıklı makalelerinde; varlığın sırrı ve insanın imtihanı olan «muhabbet»i, kalbin en büyük sanatı olan fânî muhabbetleri, ilâhî aşka basamak eyleyebilme hasletini Sevbân -radıyallâhu anh-, Şâh-ı Nakşibend, Hazret-i Mevlânâ Hazerâtından misallerle kaleme aldı.

«Kalbin Gözyaşları»nda Orhan, ilmi irfana dönüştüren ihlâs sırrını idrak etti.
Mustafa Asım KÜÇÜKAŞCI, Kur’ân-ı Kerim’den Eğitim Prensipleri yazı dizisinde; hicreti, eğitimde mekân değişikliği, hareket ve sükûn kaideleri açısından ele aldı.
Yard. Doç. Dr. Harun ÖĞMÜŞ, gurbetin tedâîlerini; Hakkı ŞENER farklı bir üslûpla hicretten bir sahneyi kâğıda döktü. Aydın TALAY, Siyer-i Nebî’den hicret ile ilgili safhaları takdim etti.

Ayla AĞABEGÜM, Van Depremi’nin karşımıza çıkardığı tablo üzerinde tefekkür ederken; Aynur TUTKUN, teknolojinin hayatımızdaki yerine temas etti. H. Kübra ERGİN; teknoloji denince akla gelen bir ismin, Steve JOBS’un ölümünün hatırlattıklarını kaleme aldı.

Ahmet ZİYLAN, öfke kontrolünü ve haccın bu terbiyedeki yerini hâtıralarla geniş bir şekilde işledi.

İrfan ÖZTÜRK Hocaefendi; ömür, ölüm ve ötesini; Âdem SARAÇ; Efendimiz’in tebliğinde, akrabaları davet merhalesini; B. Cahit ÖZDEMİR, bir mü’minin tabiata bakışını yazdı.

Sami GÖKSÜN, hicretin, haram ve şüphelileri terk etmek mânâsını öne çıkardı.

Tarih köşemiz… Zembilli Ali Cemâlî Efendi’yi, Kanunî Sultan Süleyman’ı, Medine Müdâfii Fahreddin Paşa’yı; kültür-sanat bölümümüzde ise Yaşayan Çınarlar programından intibâları okuyabilirsiniz.

Şiirler... Şeb-i arûs iştiyâkıyla sadırlardan dillere, dillerden gönüllere fısıldanan mısralar...

Hakk’a ve Rasûlü’ne hicrette geçen bir ömrün ardından gelen mesut bir ölümün vedâ değil, Yâr’e merhaba olduğunu hatırlatan mısralar...
Yüzakıyla...

BİZİM KÜLLİYE DERGİSİ 50. SAYI

Üç aylık kültür sanat dergisi Bizim Külliye 50. sayısında “Edebiyat ve metafizik ilişkisi” konusunu ele aldı.


Üç aylık kültür sanat dergisi Bizim Külliye 50. sayısında “Edebiyat ve metafizik ilişkisi” konusunu ele aldı.

“Bir derginin metafiziği”, başlıklı yazısında Nazım Payam; dergilerin, çağının büyülü aynası olduklarına olan inancının tam olmasının gerekliliği üzerine örneklerle açıklıyor.

Ömer Naci Soykan ile felsefe, edebiyat ve metafizik ilişkisi üzerine Aydın Karabulut’un yaptığı söyleşi ile insan farklı ufuklara yolculuk yapıyor.

Yine Senail Özkan ile aynı konu üzerine Kemal Batmaz’ın yaptığı söyleşi, Özkan’ın batılı filozoflarla Mevlana, Yunus Emre ve Muhammed İkbal arasında kurduğu bağa ilişkin ilginç saptamaları gün yüzüne çıkarıyor.

Turan Karataş “Metafizik bizi nereye çağırıyor” yazısında, fizikötesine açılmanın akılla değil ruhla olabileceği vurgusunda odaklanıyor.

Prof. Dr. Nurullah Çetin “metafizik meselesini sorgulamak ve Türk dünyasına yansıması” nı ele alan bir yazıyla okurları aydınlatıyor.

“Klasik şairlerin metafizik sevdası” Prof. Dr. Namık Açıkgöz’ün kalemiyle irdeleniyor.

“Edebiyat biraz da mistisizmdir” diyen Yahya Akengin, İslam tasavvufunda insanın, melek ve şeytan arasında gidip gelmelerine dikkat çekerek Allah’ın mesajını olduğu gibi şeytanın söylemini de yazılara aktardığını ve bir fesatlık edebiyatının devreye girdiğini örnekleriyle açıklıyor.

“Divan şiirinde metafizik algılama”, Prof. Dr. Ali Yıldırım konuyu yine Allah’ın varlık alemi ile bütünlüyor.

Ziya Avşar “Yunus Emre Divanı’nda metafizik bir figür: Arif” başlıklı yazısında başlığın tepki alacağını düşündüğünden, önce metafizik figürü açıklıyor, sonra arif tipinin temel niteliğinin akılla değil gönülle kavramak olduğunun altını çiziyor.
Vefa Taşdelen ise “Metafizik ve edebiyat: metafizik sorundan metafizik gerçeğe” uzanan bir sürecin etkileşimin felsefi bir olgunlukta işliyor.

Metin Önal Mengüşoğlu, insanı edebiyat yapmaya kışkırtan dış etkenler midir; yoksa içeride bizimle beraber doğmuş kendimizde hazır bulduğumuz bir meleke midir, sorusuna “Edebiyatta bir kazı çalışması” başlıklı yazısında cevap arıyor.

“Necip Fazıl ve Metafizik duyarlılık” başlıklı yazıyı Mustafa Miyasoğlu’nun; “Âşık Veysel’in mistik tarafı” başlıklı yazıyı da Muhsin İlyas Subaşı’nın kaleminden okuyoruz.

Derginin diğer yazıları arasındaki deneme ve hikâyeler ise şunlardır:
Fizik Ötesi veTürk Musikisi, FıratKızıltuğ; Şehir ve Metafizik, Mehmet Kurtoğlu; Ölüm, Necati Kanter; Anadolu’da Kadın Olmak: O Kadın Benim Anam, Mahir Adıbeş; Heykel, İmdat Avşar; Meslebe’nin Kıyamati, Seval Koçoğlu; Her Yerde Evler Var, Hatice Eğilmez Kaya

Şiirleriyle; Mustafa Özçelik, Nurettin Durman, Mehmet Atilla Maraş, A. Vahap Akbaş, Mahmut Bahar, Ömer Kazazoğlu’nun yer aldığı Bizim Külliye Dergisinin 50. sayısında Senail Özkan’ın çeviri şiirleri de mevcut.

Sergül Vural

12 Aralık 2011 Pazartesi

TÜRK EDEBİYATI ARALIK 2011

Türk Edebiyatı dergisi Mehmet Âkif özel sayısı


Aralık 2011

Bazı abonelerimizden dergilerinin kendilerine ulaşmadığı veya çok geç ulaştığı yolunda şikâyetler alıyoruz. Altı yılda iki defa bizden kaynaklanmayan problemler yüzünden gecikmemizi saymazsanız, her ayın ilk gününde bayilerde olduk ve abonelerimizin dergilerini de her zaman aybaşından önce postaya verdik. Problem, maalesef PTT’den kaynaklanmaktadır; dergilerimizin adreslere geç ulaştırılması, hatta bazan hiç ulaştırılmaması bir yana, kısa bir süre önce posta ücretlerine yüzde 65 gibi astronomik bir zam yapıldı. Bu yüzden bütün dergilerin çok zor durumda kaldığını, yılbaşında fiyatların bir miktar artırılacağını bilmenizi istiyor, bizi anlayışla karşılayacağınızı umuyoruz.

Bu sayımızda birbiriyle ilişkili iki farklı dosyamız var. Birinci dosyada “2011 Mehmed Âkif Yılı” vesilesiyle İstiklâl Marşı şairimiz hakkında yazılar bulacaksınız. Âkif’in şiir dilinin analiz edildiği ilk yazı Prof. Dr. İbrahim Şahin imzasını taşıyor. Doç. Dr. Mehmet Narlı ise, Midhat Cemal Kuntay’ın Üç İstanbul adlı romanında Âkif’in nasıl bir roman kahramanına dönüştürüldüğünü anlattı. Bu romanda, karşımıza Şair Mehmed Raif kimliğiyle çıkan Âkif, Tarık Buğra’nın iki romanında gerçek ismi ve kimliğiyle görünür. Küçük Ağa ve Firavun İmanı’nı Tarık Buğra’nın Âkif’e nasıl baktığını tespit etmek için yeniden okuyan Prof. Dr. Mehmet Tekin’in yazısı herhâlde ilginizi çekecektir.

Birinci dosyamız Dr. Sezai Coşkun’un Âkif’in eğitimle ilgili görüşlerini ele aldığı yazısıyla devam ediyor. Selçuk Karakılıç ise, Âkif’in 1936 yılında Türkiye’ye dönüşünün Türk basınında nasıl yansıtıldığını araştırdı. Yusuf Çağlar, bazı fotoğraflardan hareketle Âkif hakkında yıllar yılı tekrarlanan çeşitli yanlışları düzeltti.

Mehmet Sümer, Talip Mert’in Açıklamalı Safahat Sözlüğü’nde gün ışığına çıkardığı, Âkif’in Kur’an mealiyle ilgili bir belgeden söz ediyor. Dr. Ali Kahraman, bugüne kadar gözden kaçmış bir ayrıntıya dikkatimizi çekti. Ali Haydar Başer de Kahire’de, Mehmed Âkif’in yıllarca ikamet ettiği evi nasıl arayıp bulduğunu ve bu evin içler acısı hâlini anlattı. Hülya Atakan ise, Âkif’in ata yurdu olan Kosova’ya yaptığı gezide edindiği izlenimleri bizimle paylaştı. Bu sayıda ayrıca Prof. Dr. Haluk Oral’ın arşivinden iki mektup bulacaksınız. Eşref Edib’e gönderilen bu mektuplarda, mahiyetini öğrenemediğimiz bir alacak meselesinden söz edilmektedir.

Son zamanlarda Mehmed Âkif deyince aklımıza ilk gelen isimlerinden biri olan Mehmet Rüyan Soydan, tecessüsünü büyük şairin dostlarına da yöneltti. Bunlardan biri Said Halim Paşa’dır. Osmanlı tarihinin en zor yıllarında sadrazamlık yapan Said Halim Paşa, aynı zamanda Türk düşünce tarihinin en önemli isimlerinden biridir. Mehmet Rüyan Bey’in arşivinde, bu büyük mütefekkirin henüz yayımlanmamış birçok eseri bulunuyor. Çoğu Fransızca yazılmış bu eserlerden biri de, Rüyan Bey’in “Islahatımızın Esasları” başlığını uygun gördüğü, Mehmed Âkif tarafından tercüme edildiğini tahmin ettiğimiz eski harflerle yazılmış eseridir. Tahminimiz, el yazısının Mehmed Âkif’in kızlarına yazdığı mektuplardaki el yazısına çok benzemesinden kaynaklanıyor. Bu önemli metnin ilk defa Türk Edebiyatı’nda yayımlanmasına izin veren Mehmet Rüyan Bey’e teşekkür borçluyuz.

Tam doksan yıl önce, 6 Aralık’ta, Roma’daki evinin önünde bir Ermeni komitacı tarafından alnından tek kurşunla vurularak şehit edilen Said Halim Paşa’yı bu vesileyle anmış oluyoruz. Ben Âkif’in Said Halim Paşa ve ondan üç yaş küçük olan Abbas Halim Paşa’yla dostluğundan söz ettim. Mehmet Rüyan Bey de söz konusu risalenin macerasını anlattı. Bu bölümde yer verdiğimiz kartvizitin de ilginizi çekeceğini tahmin ediyorum. Talat Paşa’nın “Gayet mahremdir” notuyla Hüseyin Cahid Yalçın’a gönderdiği bu kartvizite yazdıklarından, İttihat ve Terakki içinde, başta Said Halim Paşa olmak üzere savaşa girmeye muhalefet eden ciddi bir grubun olduğu anlaşılıyor. Bu kartvizitin dijital kopyasını gönderen Emekli Albay Ahmet Tetik Bey’e de teşekkür ediyoruz.

Bu sayının hikâyeleri Ayşe Göktürk Tunceroğlu ve Recep Şükrü Güngör’den... Şairlerimiz ise Mehmet Aycı, Yaşar Beçene, İbrahim Tenekeci, Cafer Keklikçi, Kalender Yıldız, Ahmet Mahir Pekşen, Cengizhan Orakçı ve Berat Demirci...

Tabii, Kırkambar’ımız da her zaman olduğu gibi dopdolu.

Daha güzel ve daha zengin sayılarda buluşmak üzere… Muhabbetle efendim.

Beşir Ayvazoğlu

YAĞMUR DERGİSİ ARALIK 2011


Aralık 2011, Sayı:57

Yağmur, mütevazı fakat istikrarlı adımlarla yoluna devam ediyor. Önceki ay yayımladığımız İlim Düşüncesi makalesinin devamı sayılabilecek olan 'İlim Aşkı', bu sayımızın başyazısı. Muhterem Fethullah Gülen Hocaefendi söz konusu yazısında, ilmin kendisinden daha mühim olan 'ilim zihniyeti'nin ve bu zihniyetin dayandığı prensiplerin ruhlara nakşedilmesinin gerekliliğine vurgu yapıyor.

Şemsettin Yapar, iki sayılık bir ayrılıktan sonra 'Bungalov'la tekrar aramızda. Oldukça kısa fakat eğlenceli bu hikâyeyi dudaklarınıza yayılan ince bir tebessümle okuyacaksınız.

Ali Özer, Osmanlı kışlarının şiirle çizilmiş portreleri olarak
vasıflandırabileceğimiz şitaiyeleri kaleme aldı bu sayımız için. Kadim şairlerimizin kardan, buzdan, soğuktan ne kadar sıcak şiirler çıkartmış
olduğunu okuyunca şaşıracaksınız.

Kış şiirlerinin hemen arkasından Osman Alagöz, Beni Kimse Sobeleyemedi diyecek. Hüznü, satır aralarına bu denli ustaca gizlediği için Alagöz'ü beğenerek okuyacağınızı ümit ediyoruz.

Edebiyat Yapmak, Kaynak Kültür Yayın Grubu editörlerinden Ahmet Özdemir'in imzasını taşıyor. Yayınevine gelen dosyalardan hareketle günümüz edebiyat dünyasındaki tür belirsizliklerine temas eden Özdemir, konuya dair subjektif değerlendirmelerini bizimle paylaşıyor.

Nihat Dağlı, bu kez bir gezi yazısıyla aramızda. Geçtiğimiz yaz yapmış olduğu
'masalsı'seyahatın 'masalsı sesler'ini bizlere duyurmaya gayret eden Dağlı, bizleri kâh Halep Kalesi'ne çıkartıyor kâh Hama'nın sokaklarında dolaştırıyor.

Elli yedinci sayımızda dört yeni isim katıldı aramıza: Bilal Kemikli, Enes Erdem, Sümeyra Özcan ve Hamdi Gülen. Her üç imzaya da Yağmur Dergisi okurları adına hoş geldiniz diyoruz.

Ziya Paşa Akyürek, Hasan Çağlayan, Bilal Kemikli, Ali Osman Kurun, Enes Erdem, Veysi Kabaca ve Yaşar Beçene bu sayının şairleri. Hepsi, ilerleyen sayfalarda siz okurlarını bekliyor.

YOLCU DERGİSİ 66. SAYI

66.yürüyüşünde 'Yolcu'


“AKLIN CİNNETİNE HOŞ GELDİNİZ!”

Yoldakiler:
*ferhat kalender *yaşar bedri *mustafa karaosmanoğlu *ömer idris akdin *seyit köse *bilal can *sulhi ceylan *emine şimşek *ümit zeynep kayabaş *metin kaplan *fatmanur demir *m. şamil baş *ferhat özbadem *fatma akari *faik öcal *enes yalçın *aydoğan k. *ismail gerçek *hayrettin durmuş *ömer çoban *zekai günal *baran aydın *dursun ali sazkaya *cemile bayraktar *ayla karagöz *bülent sönmez *banu özbek*gözde gülşin *seher ortaöner *ümran yaka *ferhat dönmez *nihat nasır

FERHAT KALENDER SEYİR DEFTERİ’NDE YAZDI:

“Bu gün toplumumuzda yaşanan kültürel ve düşünsel tutukluğun en önemli göstergesi, seküler aklın iğvası sonucunda zamana ve hayata yönelik derinliğimizi yitirmemizdir. İnsanın, yalnızca hayvani dürtülerle hareket eden bir makine olarak görülmesi karşısında, ilahi olandan, insan olmaklığından ve fıtratından kaynaklanan adalet, vicdan ve haksızlığa karşı olabilme erdemi gibi evrensel duruşu ile dünyayı yeniden anlamlandırması gerekmektedir. Bu gereklilik ona Allah’ın yüklediği sorumlulukla kaimdir. İlahi olandan bağımsızlaşarak hırçınlaşan, egoistleşen, öteki gördüğünün yaşamını cehenneme dönüştüren saplantılı bir akıl mekanizmasının kurguladığı gelecekte, insan yalnızca robot mesabesindedir. İnsan duruşunu sistematik biçimde, gerek enformatik illizyon ile gerekse tamahkârlığını azgınlaştırarak soysuzlaştırmaya çalışan bu işveli gaile, çıkarcı, acımasız ve anlamsız bireylerden oluşan itaatkâr bir toplum arzulamakta.”

MECMUANIN ORTA YERİ: AHMET USTA, FERHAT KENTEL’İ KONUŞTURDU:

“Modernitenin bize en çok öğrettiği şeylerden biri, sana tanım getirmesidir. ‘Form’ koymasıdır. Sen ‘bu’sun, ‘birey’sin diyor. Bireyin de kararları vardır. Rasyonel karar verir, düşünür. Dolayısıyla bu tanımın dışına çıkıyorsun. Bunun çok somut sonuçlarından örnek verecek olursak, sen Ermenilerle ilgili birşey dediğinde, karşındaki ‘sen Ermeni misin?’ diye soruyor. Çünkü bir Ermeni’nin çıkarlarını ancak bir Ermeni’nin anlatabileceğine inanılıyor. Bunun sebebi, birey olmanın getirdiği yükümlülük. Sen başka ‘bir şey’sen yapamazsın. Ermeni’nin çıkarlarını savunuyorsan demek ki sen Ermenisin. Ermeni değilsen bile kanında vardır muhakkak gibi başka irrasyonel açıklamalara varabilecek derecede tepkiler geliyor.”

10 Aralık 2011 Cumartesi

DERGİ FUARI


Dergi Fuarı

Türkiye Dergi Editörleri ve Yayın Yönetmenleri Birliği TÜRDEB tarafından geçen yıl ilki düzenlenmiş olan Dergi Fuarının ikincisi Sirkeci Garında ‘Türkiye Dergi Günleri’ başlığıyla gerçekleştirilecek. Sirkeci Garının bekleme salonunda farklı kategorilerde yayınlanan dergiler her yaştan okurlarını karşılayacak.

Edebiyat dergilerinden mizah ve gençlik dergilerine, çocuk dergilerinden akademik dergilere, aile dergilerinden tasavvufi ve güncel dergilere kadar her alandan ismi barındıracak olan fuara katılan dergiler ise şöyle: Adı Yok, Altınoluk, Aşkar, Ay Vakti, Birdenbire, Birdirbir, Birnokta, Bizim Aile, Bizim Bahçe, Cafcaf, Can Kardeş, Değirmen, Dergâh, Dil ve Edebiyat, Din ve Hayat, Dîvân, Diyanet, Diyanet Çocuk, Diyanet İlmi Eğitim Bilimleri, Fayrap, Genç, Genç Doku, Genç Düşünce, Genç Öncüler, Genç Yaklaşım, Gerçek Hayat, Gezgin, Gonca, Gülistan, Ğ, Haksöz, Hayal Perdesi, Hayal Treni, İhtiyar, İlk Tohum, İrfan Mektebi, İş Ahlâkı, İzafi, Kertenkele, Keşkül, Köprü, Kur'an'i Hayat, Kutadgu Bilig, Kültür, Literatür, Mahalle Mektebi, Moral Dünyası, Mostar, Müfredat, Nida, Nûbihar, Okur Yazar, Rengahenk, Rıhle, Ribat, Sefine, Seher, Semerkand, Semerkand Aile, Sivil Toplum, Şehrengiz, Şirin Kalem, Tasfiye, Temrin, The Pen, TRT Çocuk, Tûti Edebiyat, Türk Edebiyatı, Umran, Vuslat, Yedi İklim ,Yel Değirmeni, Yeni Dünya, Yeşilay, Yolcu, Yüzakı.

Yüze yakın derginin katılımıyla düzenlenecek olan organizasyonda dergicilik ve dergiler merkezinde paneller söyleşiler de okuyucuyla buluşacak.

Fuar boyunca okuyucuların dergilerin yazar ve editörleriyle de fikir alışverişinde bulunacağı Türkiye Dergi Günleri’ne sürpriz isimlerin de katılması bekleniyor.

10 Aralık Cumartesi günü saat 12.00’de başlayacak Türkiye Dergi Günleri 14 Aralık Çarşamba akşamı sona erecek.

YEDİ İKLİM ARALIK 2011


Sayı:261 Aralık 2011

Yedi İklim dergisi edebî yolculuğunu Aralık–2011 tarihli 261. sayısıyla sürdürüyor.

Osman Serhat, Mustafa Ruhi Şirin, Habil Tecimen, Yeprem Türk, Süavi Kemal Yazgıç, Ümit Zeynep Kayabaş, Hacer Akıcı, Bilal Yavuz bu sayının şairleri.

Ali Haydar Haksal, Nevzat Akyar, Handan Acar Yıldız bu sayının hikâyecileri.

Derginin klasiği, Hasan Aycın çizgileri... Her sayı olduğu gibi bu sayıda da, Hasan Aycın’dan bir çizgi bulacaksınız.

Derginin klasik olmaya namzet iki eseri, Mustafa Cemil Efe hatları ve Özden Aydın ebruları... Bu sayıda, Efe’den bir hat, Aydın’dan bir ebru bulabileceksiniz.

Yüksel Kanar, “Abbasî Devrimi, Bağdat Ve Beytü’l-Hikme” adlı değerli yazısının ikinci bölümüyle aramızda.

Ali Haydar Haksal, dergimizin önemli kalemi Osman Bayraktar’ın yıl içinde yayınlanan “Yol Hakkı” kitabı üzerine oylumlu bir yazı yazdı.

Haksal, diğer yazısı “Güne Düşen Notlar”da, güne notlar düşürmeyi sürdürüyor. notlarda, şiirle olan münasebetinden yakınlarda kalp krizi geçiren Nurettin Durman’a değiniyor ve başta İtibar olmak üzere birçok dergiye notlar düşürüyor.

Dergide yer alan bir diğer kitap yazısı da İbrahim Coşkun’a ait. Coşkun, İdris Hamza’nın yıllar önce Edebiyat Dergisi Yayınlarından çıkan “Batı Topu” kitabına değiniyor.

Şiirlerinden ve Fransızcadan yaptığı sağlam şiir çevirilerinden aşina olduğunuz Habil Tecimen, şiirler çevirmeye devam ediyor. Tecimen, bu sayımızda, William Stanley Merwin’den bir şiir çeviriyor: “Asyalılar Ölmekte”. Habil Tecimen, bir çeviri dersi veriyor, şiiri metaphrase ve paraphase şekilde çevirerek

Habil Tecimen, şiirlerinin, çevirilerinin yanı sıra poetik yazılarını da sürdürüyor. Poetik Paradigma başlıklı yazısının ilk bölümünü sunuyoruz bu ay.

Dergide yer alan bir diğer şiir çevirisinde, Nice Damar imzası var. Damar, İngiliz şair Pamela Gıllılan’dan “İki Yıl” adını verdiği şiiri çeviriyor.

Recep Seyhan’ın Ausgburg Notlarını yayımlamaya devam ediyoruz. Bu sayımızda notların yedinci bölümünü okuyacaksınız.

İsmail Demirel, Türkiye Yazarlar Birliği’nin hazırladığı Türkiye Kültür ve Sanat Yıllığı 2011 adını taşıyan yıllığın şiir ve öykü bölümleri hakkındaki düşüncelerini yazdı.

Muhsin Bostan, üniversite yıllarını geçirdiği Erzurum’lu günlerini anılar defterinden çıkartarak okurların gözleri önüne seriyor.

Yeni Okumalar-Değinilerde İbrahim Coşkun, geçen ayın dergilerinden Yeni Dünya, Vuslat, Mostar, Kertenkele ve Tütün ile Yalçın Tosun’un ilk öykü kitabı “Anne, Baba Ve Diğer Ölümcül Şeyler”i değerlendiriyor.

Önümüzdeki sayılardan birini öykü yazarımız Kadir Tanır’a ayırıyoruz. Hem şiir, hem de öyküye emek vermiş yazarlarımızla ilgili dosyalar ve özel sayılar hazırlamayı sürdüreceğiz.

Bu vesileyle buradan abone kampanyamızı yeniden duyuralım. Yedi İklim’e bir yıl (12 sayı) abone olan okurlarımıza, kargo ücreti karşılamaları şartıyla, eski sayılarımızdan 24 adet gönderilecektir. Derginin yıllık abone bedeli 75 liradır.

Hayırlı okumalar.

9 Aralık 2011 Cuma

HECE ARALIK 2011

EDEBİYAT GÜNDEMİ

Hüseyin Su/Dilin Kemiği 3

Necati Mert/Üslup 5

Murat Erol/Paylaşılamayan Kapak ya da Yeni Bir Şiddet Türü 6

Lütfi Bergen/Varlık ⁄ Birikim Dergileri ve Geleneksel Kadına Dair 7

Kenan Alpay/Akif Tartışması’nı Tuhaf Sayan Bir Anadoluculuk Güzellemesi 13

TAKİP MESAFESİ

Ahmet Yıldız’la Etnisizm, Milliyetcilik, Türk Ulus İnşa Pratiği ve

Bunun Edebiyata Düşen 7Gölgesi Üzerine 1

Zeynep Arkan/Şair Artık Çevrimici 23

Kendini Tek Cümleyle Tanımlamaya Hazır mısın Herhangi Biri? 25

Hasan Aycın/Çizgi 26

Ömer Erdem/Çöpleri Topluyorlar 27

Celâl Fedai/En Güzelleri Gelmediler Daha 28

Ali Emre/100 Temel Eser’den 29

Gökhan Arslan/Ölmeden Önce Görülmesi Gereken On Şehir 30

Mustafa Köneçoğlu/Yaşamak Riski 31

Mustafa Uçurum/Dünya Pranga 32

Şenol Korkut/İlkokul 33

Ayşe Sevim/Bomba 34

Yahya Kurtkaya/Sağır Pusula 35

Atilla Mülayim/Kolum Acısa Aşk Kaldırırdı 36

Mehmet Solak/Senden Geriye 37

İlhan Kayhan/Gittiler 39

Turan Koç/Yahya Kemal’in Şiir Estetiği-1 41

Ömer Aksay/Hölderlin’den İnsanoğlunun Arz Üzerindeki Epik Sürgünlüğüne 49

Ali K. Metin/Devriye 59

Mustafa Zeki Çıraklı/Anlatıbilim Yazıları 64

Merve Koçak Kurt/Hikayesin de... 69

DOSYA: ŞİİR 2011

Hayriye Ünal/Ateşin Oğlu 75

M. Fatih Kutan/Hadis Kuşlarından Ne Haber Vardır? 81

Gökhan Arslan/Dağdaki Emirler: Enis Akın Şiirinde Karşıtlıklar İklimi 84

Hasan Yurtoğlu/Başkasıyla Karıştırma! 87

Vural Kaya/Orhan Alkaya’nın Yedinci Altısı 91

Mehmet Sümer/İlhan Berk’in Çiğnenmiş Gül’ü 93

Yahya Kurtkaya/Emanettir Sessiz Harflerin Yükü Bize 96

üMustafa Köneçoğlu/Bir Üzgünlük Kitabı Olarak Benden Sana Yamalı 100

Osman Söğüt/"Sonu Zor" Şiirler 103

Suzan Sarı/Şiirden Fiil Yapan Eki Yazmak 106

Bülent Parlak/Atını Elleriyle Öldüren 109

Sümeyye Betül Karakaya/Şairin Manevrası: Kaynama Noktası 111

Ali Emre/Yerinden Edilmişliğin Şiirleri: Kopuk ve Beş Diyalog 115

Mustafa Uçurum/İnsanı Aşan Kan 118

Hasan Harmancı/Hafta İçi Öğleden Sonraları Ahmet Babayla 120

Canan Olpak Koç/İki Bayram Arası Bayram Tarifi 124

Hatice Bildirici/Bir Zamanlar Anadolu’da 131

Mustafa Şerif Onaran/Dağlarca’nın Geceleri 136

KİTAPLIK

Selim Somuncu/Çağdaş Mesnevinin Peşinde 141

Yusuf Turan Günaydın/Fotoğraf ve Gravürlerle Trabzon Şehrengizi 142

Ali Enis/Hakk’ın Nuruna Mirac 143. Haber İklimi